čtvrtek 6. února 2020

Výtažek ze zápisků 'MIN3063 Učitelské poslání církve' ze dne 4.2.2020

Úvodní koncepty

Ko 3,16: „Nechť ve vás přebývá slovo Kristovo v celém svém bohatství: se vší moudrostí se navzájem učte a napomínejte a s vděčností v srdci oslavujte Boha žalmy, chválami a zpěvem, jak vám dává Duch.“

Role Božího slova v našem životě

Božímu slovu máme: 1) naslouchat, 2) číst ho, 3) rozjímat nad ním, 4) memorovat ho – to lze přirovnat ke čtyřem prstům na ruce. Pátý prst – palec – má ale speciální funkci, díky němu můžeme věci pevně uchopit. Tak i slovo, pokud ho neposlechneme a nebudeme podle něj jednat, nebude mít v našem životě moc, takže 5) je poslušnost.
Když učíme Bibli, tak v určitém momentě musí lidé pevně vědět, že jsou znovuzrozeni. Bez toho Boží slovo nelze plně pochopit. Bible vede k víře, ale poté, co uvěříme, tak se má Bible stát naší součástí. Naším úkolem není lidi obrátit, ale činit učedníky – a to je i hlavním úkolem církve (dle Mt 28,19). V tomto kurzu bychom se měli sami stát lepšími učedníky J. K. a naučit se pomoci v tom i ostatním.
Podobně, jako je naše západní kultura odlišná od kultury Východní Asie, tak je i kultura Božího království odlišná od kultury světa. Sestra Louise vyprávěla, jak jako misionářka na Taiwanu jednou na návštěvě rozbila skleničku. Jako dobře vychovaná žena šla a koupila novou, jak se to u nás v Evropě sluší, ale paní domu se urazila, neboť v tamních poměrech tím vyjádřila, že ona rodina je tak chudá, že nemá ani na novou skleničku. K překlenutí této mezery tedy slouží 5 mostů mezi těmito světy (zároveň 5 částí knihy Creative Bible Teaching od Lawrence O. Richards)
Svět Bible
Studying
Jak Bibli studovat
Svět studenta – náš
Focusing
Zaměření na lidi, které vyučujeme – co všechno potřebujeme vědět o těchto lidech, které vyučujeme? Potřebujeme navázat na to, co už mají.
Structuring
Organizace vzdělávání – jak naplánovat a zorganizovat přenos toho biblického slova do světa studenta
Teaching
Samotné vyučování (vč. metodologie)
Evaluating
Evaluace – hodnocení, jestli jsme svou práci odvedli dobře (a jak bychom to event. mohli zlepšit)

Vlastnosti dobrého učitele (opakování ze soboty)

  • Když si představíme Ježíše mezi našimi studenty, bude říkat: "dobře, dobře jsi to pochopil" nebo naopak: "Ne, ne, to jsem neučil."?
  • Taky záleží, ke komu mluvíme – staří lidé např. obvykle špatně slyší, pokud nemají naslouchátko; děti zase mají omezenou slovní zásobu
  • Příprava a organizace – zahrnuje dobrou přípravu fyzickou, mentální i duchovní; také vhodné prostředí (osvětlení, sezení, funkční technika)
  • Prezentace (indoktrinace, dialog, objevování a mentoring)
  • Zvládnutí předmětu
    1. Znát Bibli
    2. Znát Boha (osobně; začíná obrácením a je udržováno a podporováno úmyslnou důvěrou v Boha – každodenně)
    3. Autentický křesťanský život – praktická integrace Boha v našem životě
    4. Znalost boha skrze "obecné zjevení" (např. Boží stvoření – že Bůh pracuje systematicky, jeho práce má určité pořadí; stejně tak i činnosti v naší církvi by měly mít určitý řád) - poznání Boha skrze jeho stvoření a "specifické zjevení" - poznání Boha skrze Jeho jednání s Izraelem a skrze život Ježíše Krista
    5. Bible
      1. Inspirace Bohem
      2. Božské autorství a použití lidí jako nástroje k sepsání Božího slova v lidských jazycích
      3. Bible má 66 knih sepsaných v průběhu cca 1600 let; obsahuje různé druhy literárních stylů/žánrů (historické vyprávění, poezii, písně, mudrosloví, evangelia (neexistovalo do Ježíše; zároveň se nejedná o životopis, protože se tam skoro nic nepíše o jeho mládí), dopisy a apokalyptika (Zjevení, Daniel))
      4. Podle žánrů musíme taky text správně vykládat - 3 základní zásady:
        1. doslovné čtení („selským rozumem“, co tam čteme),
        2. autorův záměr,
        3. respektovat žánr textu
          1. např. podobenství jsou ilustrace (jednotlivým příběhům říkáme perikopy), které Ježiš použil, aby něco lidem ukázal o Bohu (např. O milosrdném Samařanovi – do 18. století byl výklad (rádoby velmi hluboký):
            1. Cestující muž = Adam,
            2. Cesta z Jeruzaléma do Jericha = pád člověka (protože ta cesta vede s kopce),
            3. Zloději = Satan,
            4. Kněz, Lévita = Starý zákon (?),
            5. Samařan = Ježíš (zachraňuje),
            6. Hostinský = církev,
            7. Návrat Samařana = druhý příchod Ježíše,
            8. Proplacení dodatečných nákladů = odměna (nebeská)
- pozor na takové rádoby-hluboké alegorické výklady, zde však ježíš prostě odpovídá na otázku "Kdo je můj bližní?")
  1. Epištoly – potřebujeme přečíst celou epištolu, abychom mohli vykládat jednotlivé části; např. Fp 4,13 ("Všecko mohu v Kristu, který mi dává sílu.")
  2. Metafory, např. "Hospodin je můj pastýř, nebudu mít nedostatku." – stejně jako je ovce v péči pastýře
  3. Apokalyptika – pozor na výklad symbolů

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...