sobota 22. února 2020

Vzdělávání dospělých (20.2.2020)

Vzdělávání dospělých

Understanding Adult Learners (porozumění dospělým studentům)

  • Klíč k úspěšné výuce
  • Jak vyučovat např. lidi, kterým je přes 70 let o Ježíši?

1.       Desire for Safe Environment (touha po bezpečném prostředí)

  • Snadno znejistí; potřebují cítit, že jsou v pohodě.
  • Jedna paní si např. uvědomovala, že neumí dobře anglicky (ačkoliv se snažila), a trápilo ji to, tak ji Melvin povzbuzoval, aby se naučila, protože jinak byla chytrá, ale ona odmítla, že jí jazyky prostě nejdou, a tak se Melvin naučil holandsky, a to ji potěšilo a měli dobrý vztah.
  • Utvářet prostředí, ve kterém je v pořádku něco říct, i když to nebude extra fundované nebo by řekli, že tomu nerozumí
    • Vytvořit bezpečné prostředí, kde se dospělý nebude bát zapojit.

2.       Desire to the emotionally engaged (touha být emočně zapojen)

  • Dospělí chtějí být propojeni
    • To znamená nejen mít dobrý obsah předmětu, ale chtějí mít zároveň z hodiny dobrý dojem.
    • Když se třeba ve třídě pohádají, ta negativní emoce zabarví celou zkušenost ze třídy, i kdyby obsah vyučování byl kvalitní.
      • Takže je nutné stát se dobrým moderátorem – když mají lidé různé silné názory, umět diskuzi ukočírovat, "snížit teplotu".
        • Pro takové situace potřebujeme dar Ducha svatého.
    • Dospělí tedy chtějí být zapojeni jak intelektuálně, tak emocionálně

3.       Desire to meet challenge (touha dostat výzvu)

  • Něco, co stimuluje jejich intelekt, co ještě nedělali
  • I když jsou starší a jejich život je takový usedlejší
  • Byl jeden sbor ve Springfieldu, kde bylo 1500 lidí, ale pak tam přišel nový pastor z Kalifornie. Zrušil varhany, nakoupil bicí a zaměřil se pouze na mladé lidi. Když ti staří odešli, protože jim to už nic neříkalo, pastor zjistil, že přišli o stálý příjem. Nakonec v tom sboru zůstalo 20 lidí a budovu, která byla v centru města vedle univerzity, prodali a stal se z ní obchoďák. Mysleme na staré lidi.
  • Když dáme i starým lidem smysluplnou výzvu, tak ji přijmou a možná nás překvapí.

4.       Desire for a reflective moment (touha po čase k rozjímání)

  • Starší lidé mají mnoho zkušeností. Zašily trendy, které přišly a odešly (jako třeba zvonáče a dlouhé vlasy u mužů v 60. letech nebo nakadeřené velké účesy u žen)
    • Mají rádi čas na přemýšlení
  • Každá změna vyžaduje moudrost. Když za starými lidmi přijdeme s nějakým novým názorem, odlišným od toho, kterému od dětství věřili, je k potřeba to přinést s moudrostí, dát jim čas to zpracovat a vysvětlit jim to.

5.       Desire to feel they are being stretched (intelektuální výzva)

  • Čím je člověk starší, tak má tužší svaly a potřebuje se protahovat, aby se mohl dobře pohybovat. Stejně tak mozek. Jedna z nejhorších věcí (na mozek) je dát starému člověku televizi – u ní nemusí vůbec přemýšlet. Naopak, když člověk čte, mozek musí vyvíjet výrazně větší aktivitu, aby si představoval to, o čem čte. Když nedáváme starším lidem nové myšlenky a podněty, jejich mozek degraduje.

6.       Desire for the unexpected (touha po zpestření)

  • Tak např. když mluvíme o křtu Duchem svatým, můžeme říct "Kéž vás Bůh ponoří do svého Ducha." – nový způsob, jak to řekneme, podnítí přemýšlení, je to zpestření
  • Staří lidé už nemají sílu zkoušet nová jídla, nové věci – tak když vytvoříme něco trochu jiného, malé překvapení, povzbudí je to i k tomu učení. Pokud bude výuka pořád stejná, tak je to bude nudit.

Strength of Adult Learners (Silné stránky dospělých studentů)

  1. Self-Motivated (sami motivovaní)

·         Když něco chtějí, tak taky vědí, jak toho dosáhnout

·         S dospělými nemusíme jednat jako s dětmi: "udělej toho, udělej tamto, a když to neuděláš, tak ti neplácám…"

  1. Self-Disciplined (ukáznění)

·         Vědí, co je v životě důležité.

·         Stačí jim dát materiály a říct, že o tom budeme příště diskutovat – a oni si to už nastudují

  1. Variety of Experience (množství zkušeností)
  2. Relevance Focused (zaměření na relevantnost)

·         Dospělí jsou už zkušení (např. koupili věc, kterou nepotřebovali), takže je nezajímají je věci, které nemohou použít

·         Když třeba lidé, kteří jsou do důchodu, řeší, jak vyjdou s novým nižším příjmem

·         Jak čelit smrti? Jak to lidé prožívají, když jsou na konci života? Nějaké eschatologické diskuze jsou pak pro ně irelevantní.

  1. Independent Learning (nezávislé učení)

·         Staří lidé touží být svobodní a mít kontrolu nad svým životem a nebýt závislí na ostatních

·         Vážit si jejich názoru a nedávat jim najevo, že jejich názory jsou zastaralé a teď už je to jinak, to jim ublíží. Takto často jednají děti s rodiči, že jim dávají najevo, že jejich názory jsou zastaralé.

  1. Insightful Contribution (sdílejí se se svým vhledem)

·         Díky množství zkušeností mají starší lidé čím přispět, tak jim k tomu dát prostor.

  1. Learning Beyond the Classroom (učení mimo třídu)

·         Ve třídě dostáváme formální vzdělání, ale i venku můžeme vidět krásu Božího stvoření, která nás povede k vděčnosti

  1. Learning in a Groupsetting

·         Dospělí dobře fungují v rámci skupiny.

Principles of Teaching Adults (principy při vyučování dospělých)

1.       Adults want to learn (chtějí se učit)

  • Když přijdou na hodinu, mají očekávání, chtějí se něco naučit, takže musíme být připraveni – ne říct "Tak já budu něco učit" nebo říkat vtípky – to budeme plýtvat jejich časem.

2.       Adults are motivated to learn (jsou motivovaní)

  • Úspěšné učení je, když v lidech vzbudíme zájem o učení, takže si budou doplňovat sami informace i po tom, co kurz skončí

3.       Adults are practical and problem oriented (praktiční a zaměření na problémy)

  • Jak zvládat konflikty ke sboru/ve třídě? 75 % práce pastora bude řešení konfliktů. Jak tedy fungovat jako peacemaker – ten, kdo slouží ke smíření?
  • V naších diskuzích nesmíme být osobní – diskutujeme problém a neútočíme na osoby.
  • Čtvrté pravidlo pastora – neuděláme nic, dokud se úplně neshodneme. Pokud je to totiž od Boha, nebudeme činit nic, dokud by i jedna osoba nesouhlasila.

4.       Adults are self-directed how they prefer to learn (sami si hledají způsob učení)

  • Vědí, co chtějí
  • Mají svůj způsob, jak se učí (někdo třeba podtrhuje v knížkách někdo chce mít svoje knížky čisté)

5.       Adults fear failure (bojí se selhání)

  • Obzvlášť staří lidé
    • Tak se jich neptejme bez varování na otázky, které by je ztrapňovaly. Když tedy klademe otázky, tak takové, na které víme, že budou schopni odpovědět.

6.       Adult Education must offer diversity (vzdělání musí nabídnout různorodost)

  • Různí lidé, různé zájmy, různé způsoby přemýšlení
  • Tak jim dejme i rozmanitost v metodách učení i v obsahu.

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...