středa 5. února 2020

Prednášky ze dne 5. února 2020


Úvodní verš:
2. Timoteovi 3:16 - 17
16 Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti,
17 aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.

  • Fyzická připravenost/kondice/nevyspalost ovlivňuje kvalitu výuky.
  • Učitel by neměl vysílat signály, že není dostatečně připraven.
  • Jako dobrý učitel musíme vědět o Bohu a znát Boha -> mít o něm informace a zároveň s Ním mít osobní vztah
  • Liberální pohled vidí Boha jako Boha, který je přítomný ve světě a používají termín "imanence" -> např. Animismus (Bůh ve všem), Hinduismus (každý má kousek božství), vliv se projevuje například v józe
  • Transcendentní pohled vidí Boha jako rozdílného než my, je nám vzdálený -> např. Islám (říká, že Bůh je nepoznatelný)
  • Křesťanský pohled je, že Bůh je imanentní (je s námi), ale zároveň transcendentní, protože my jsme stvoření a on je stvořitel, jsme jeho obrazem, ale nejsme Bůh
  • Chvála je způsob uznání toho, že Bůh je větší než my
  • obecné zjevení - skrze stvoření poznáváme Boží charakter -> v uspořádanosti věcí a v konzistentnosti (např. východ, západ, roční období), vidíme jeho neměnnost, to co Bůh řekne, to dodrží, Bůh nalézá potěšení v rozmanitosti, Bůh se zjevuje také skrze sny a nebo vidění, tedy neverbálním způsobem
  • plné zjevení Božího charakteru přišlo skrze Ježíše Krista, jeho skutky, moudrost a jednání s lidmi
  • Podstata Bible a její povaha -> má 66 knih, kompilát, zdrojem je Bůh
  • Bůh inspiroval autory, aby psali tak, jak to zamýšlel
  • nemáme původní texty, ale pod Božím vedením, byly texty pečlivě opisovány
  • proroci např. nejprve mluvili ústy a tyto proroctví byly posléze zapsány
  • starozákonní literatura byla vnímána jako autoritativní, protože zaznamenávala Boží slovo
  • evangelia jsou vždy spjata s konkrétním apoštolem
  • všechno Ježíšovo učení bylo v souladu se SZ
  • inspirace, sepsání, zachování slova je podmíněna Božímu vedení, ale zároveň je to lidská kniha -> je sepsána v jazycích lidí různých časů, měli rozdílnou slovní zásobu a také se v průběhu času mění význam slov, skrze aktualizované překlady nám Bůh zachovává původní význam
  • Bible není knihou o historii a vědě, ale zaznamenává historická a geografická fakta, která jsou přesná a můžeme se na ně spoléhat
  • Mnozí učenci popírají inspirovanost Bible, popírají jakýkoliv nadpřirozený rozměr Bible a berou ji jako lidskou knihu
  • hlavní motiv Bible jsou dějiny spásy, jakým způsobem Bůh smiřuje lidi se sebou
  • reformované a luteránské církve čtou Bibli z perspektivy smluv, např. boží smlouva s Adamem, Noemem, Abrahamem, Davidem a pak naplnění skrze Ježíše
  • v dnešní době se mluví o způsobu misionálního čtení Bible, vidíme Boha, který je na svojí misi, aby zachránil lidi, aby celé jeho stvoření bylo ve vztahu s Bohem, v současnosti nás Bůh chce zahrnout do svých misijních plánů
  • dopad Bible -> Bible osvěcuje naše myšlení, vede nás a dává nám směr, odhaluje naši zkaženou lidskou přirozenost, Písmo nás připravuje ke každému dobrému skutku služby, skrze to každý člověk může být učiněn dokonalým (plným, vyzrálým)
  • Induktivní metoda - 1) pozorování, 2) výklad, 3) zobecnění, 4) aplikace, 
5) implementace -> indukce - dovolujeme textu, aby k nám mluvil
  • Lukáš 18:18-13 - Podobenství o bohatém mladíkovi a božím království -> 
  • 1) ptáme se -> Co text říká, kde/jak se to odehrává? Boháč s Ježíšem
  • 2) výklad -> v této pasáži jde o to, že láska k penězům a jiným věcem (které jsou centrem našeho života) nám brání být Ježíšovými následovníky
  • Literární struktura - Co jsou opakující se (klíčová) slova a fráze?  -> např. věčný život, následuj mě
kontext - Lukáš píše Theofilovi, Theofilos byl bohatý, Lukáš hodně hovoří o bohatství a majetku
  

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...