Úvodní verš:
2. Timoteovi 3:16 - 17
16 Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti,
17 aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.
- Fyzická připravenost/kondice/nevyspalost ovlivňuje kvalitu výuky.
- Učitel by neměl vysílat signály, že není dostatečně připraven.
- Jako dobrý učitel musíme vědět o Bohu a znát Boha -> mít o něm informace a zároveň s Ním mít osobní vztah
- Liberální pohled vidí Boha jako Boha, který je přítomný ve světě a používají termín "imanence" -> např. Animismus (Bůh ve všem), Hinduismus (každý má kousek božství), vliv se projevuje například v józe
- Transcendentní pohled vidí Boha jako rozdílného než my, je nám vzdálený -> např. Islám (říká, že Bůh je nepoznatelný)
- Křesťanský pohled je, že Bůh je imanentní (je s námi), ale zároveň transcendentní, protože my jsme stvoření a on je stvořitel, jsme jeho obrazem, ale nejsme Bůh
- Chvála je způsob uznání toho, že Bůh je větší než my
- obecné zjevení - skrze stvoření poznáváme Boží charakter -> v uspořádanosti věcí a v konzistentnosti (např. východ, západ, roční období), vidíme jeho neměnnost, to co Bůh řekne, to dodrží, Bůh nalézá potěšení v rozmanitosti, Bůh se zjevuje také skrze sny a nebo vidění, tedy neverbálním způsobem
- plné zjevení Božího charakteru přišlo skrze Ježíše Krista, jeho skutky, moudrost a jednání s lidmi
- Podstata Bible a její povaha -> má 66 knih, kompilát, zdrojem je Bůh
- Bůh inspiroval autory, aby psali tak, jak to zamýšlel
- nemáme původní texty, ale pod Božím vedením, byly texty pečlivě opisovány
- proroci např. nejprve mluvili ústy a tyto proroctví byly posléze zapsány
- starozákonní literatura byla vnímána jako autoritativní, protože zaznamenávala Boží slovo
- evangelia jsou vždy spjata s konkrétním apoštolem
- všechno Ježíšovo učení bylo v souladu se SZ
- inspirace, sepsání, zachování slova je podmíněna Božímu vedení, ale zároveň je to lidská kniha -> je sepsána v jazycích lidí různých časů, měli rozdílnou slovní zásobu a také se v průběhu času mění význam slov, skrze aktualizované překlady nám Bůh zachovává původní význam
- Bible není knihou o historii a vědě, ale zaznamenává historická a geografická fakta, která jsou přesná a můžeme se na ně spoléhat
- Mnozí učenci popírají inspirovanost Bible, popírají jakýkoliv nadpřirozený rozměr Bible a berou ji jako lidskou knihu
- hlavní motiv Bible jsou dějiny spásy, jakým způsobem Bůh smiřuje lidi se sebou
- reformované a luteránské církve čtou Bibli z perspektivy smluv, např. boží smlouva s Adamem, Noemem, Abrahamem, Davidem a pak naplnění skrze Ježíše
- v dnešní době se mluví o způsobu misionálního čtení Bible, vidíme Boha, který je na svojí misi, aby zachránil lidi, aby celé jeho stvoření bylo ve vztahu s Bohem, v současnosti nás Bůh chce zahrnout do svých misijních plánů
- dopad Bible -> Bible osvěcuje naše myšlení, vede nás a dává nám směr, odhaluje naši zkaženou lidskou přirozenost, Písmo nás připravuje ke každému dobrému skutku služby, skrze to každý člověk může být učiněn dokonalým (plným, vyzrálým)
- Induktivní metoda - 1) pozorování, 2) výklad, 3) zobecnění, 4) aplikace,
5) implementace -> indukce - dovolujeme textu, aby k nám mluvil
- Lukáš 18:18-13 - Podobenství o bohatém mladíkovi a božím království ->
- 1) ptáme se -> Co text říká, kde/jak se to odehrává? Boháč s Ježíšem
- 2) výklad -> v této pasáži jde o to, že láska k penězům a jiným věcem (které jsou centrem našeho života) nám brání být Ježíšovými následovníky
- Literární struktura - Co jsou opakující se (klíčová) slova a fráze? -> např. věčný život, následuj mě
Žádné komentáře:
Okomentovat