Učitelské poslání církve - 2. vyučovací hodina - poznámky - Hamršmíd
Opáčko: fyzička člověka ovlivňuje i jeho psychiku
Někteří studenti chodí spát pozdě, někteří jsou naopak ranní ptáčata.
Jako učitel musím vychytat tu mezeru mezi těmito dvěma skupinami ( někteří studenti se budou teprve probouzet, kdežto jiní budou ihned po ráno energičtí.
Učitel (platí pro každého člověka) by měl:
Učitel (platí pro každého člověka) by měl:
- Znát Bibli
- Znát Boha-osobně
2 typy: imanence- Buh je zde mezi námi, -pohled některých náboženství - snižují Boha na lidskou úroveň, transcendence-islám( Bůh je nad nami, problém - neni osobni)
Křesťanská perspektiva:
Bůh je imanentní - Bůh je s námi
Zároveň je transcendentní - jsme stvořeni k Božímu obrazu, nikdy nemůžeme být jako Bůh. On je Stvořitel.
Bůh - kamarád (imanence), ale i soudce a Pán (transcendence)
V křesťanství je potřeba si uvědomovat oboje - imanence i transcendence
Bůh je Bohem rozmanitosti ( i lidé jsou jiní, ne každý je stejný), konzistentnosti, to, co slibi, to plati
Nechme aby nás rozmanitost obohacovala (pastor, manžel…)
Obecné zjevení nám dává aspekty Boha, ne plné zjevení (příroda,...)
Abraham - původem ne Žid, ale z Uru (dnes Bagdád), uctíval modly - Bůh si ho ale vyvolil.
Bible - z desek - zákony a tak byly předávány ústně, poté zapsány pod vedením Boha, daný počet slov konkrétních opisů, když počet písmen neseděl, opisovač věděl, že tam má chybu.
Puvodni texty nemáme, ale pod Božím vedením byly tyto texty pečlivě opisovány.
Proroci mluvili slovně, lidé slovo nejprve slyšeli a poté až zapsali..
Marek - pomocnik Petra.
Lukáš - spolupracovník Pavla. Každá doba má svůj jazyk.
Náhledy na Bibli
Dívání se na Bibli: skrze smlouvy( s Adamem, Noem, Abrahamem,.., David, Ježíš)
Misijní pohled- po neposlušnosti lidi, Bůh je na misi, aby lidé mohli být u Něj
V současnosti nás Bůh chce na svych misijních cestách
Důsledek Bible - osvěcuje naše myšlení a dává nám směr, = Boží standard, odhaluje naší lidskou hříšnou přirozenost
INDAKTIVNÍ METODA ( "dovolit textu, aby k nám mluvil")
např.
Lk 18: 18-23; Ježíš mluví k mladíkovi, boháčovi, Lukáš píše Theofilovi
Doba, kdy nebyly papiry. Lukáš nepsal jen tak něco…
Lukáš hovoří v evangeliu: bohatstvi, majetek
Bezprostr. kontext - hl. bod: láska k penězům nás odkloní od Boha, když milujeme peníze víc než Boha, neni to dobře. (otázka priorit)
Literární forma: jeden ucelený příběh - perikopa
Klíčové slovo: následuj mě - věčný život
Liter. vlastnosti: inklusio (např. na začátku pasáže: Imanuel, na konci: Budu s vámi - navázání na to, co bylo zmíněno na začátku
Žádné komentáře:
Okomentovat