středa 19. února 2020

Zápisky z hodin 0218



1 Opakování

První fází je pozorování, sledování toho co daný text říká.

1. 1 Čtení v kontextu

Můžeme se podívat na každou knihy Bible a získat celkový obrázek toho co říká Bible.
Přečíst třeba celou knihu (např. soudců) na jeden zátah.
Nebo to rozdělit do jednotek → např. Z Genesis vypreparovat život Abrahama.

1. 1. 1 Příklad knihy soudců a Rút

1. 1. 1. 1 Kniha Soudců

Když se podíváme na knihu soudců.
→ vidíme opakující se vzor.
  • Lidé zapomenou na Boha. → povstala nová generace, která neznala Boha
  • Takže byli pod okupací cizích národů
  • Volají k Bohu
  • Bůh jim pošle Soudce/Osvoboditele
  • Přijde pokoj a oni zapomenou na Boha
Tento cyklus uvidíme 7x → dokonalé číslo pro židy.
Po Samsonově smrti se poslední dvě kapitoly týkají Betlému a kmenu Benjamínu, který jde do války se zbytkem celého Izraele.

1. 1. 1. 2 Kniha Rút

Pak je Rút → také se točí kolem Betlému.
Betlémská trilogie → tyto dva příběhy ze soudců a jeden z Rút
Samson → vyvrcholení knihy Soudců, až Samson zemře, všechno se rozpadne.
Po Rút přichází 1. Samuel → Nová kapitola v historii Izraele.
Samsonův příběh reflektuje příběh celého Izraele, proto chceme interpretovat jeho příklad v kontextu celé knihy Soudců.
Kniha Rút
Má 4 kapitoly → Jako divadelní hra o třech částech.
  1. Kapitola → odchod z Betléma
  2. Návrat do Betléma
  3. Život v Betlémě
  4. Nový den v Betlémě
V první kapitole je smrt a v poslední kapitole se narodí dítě.
Přechod od smrti k životu, od zoufalství k naději.
Genealogie jsou důležité, protože to naznačuje nějakou novou Boží aktivitu, nějaké nové významné období.
Vidíme, jak uprostřed, Rút se integruje do národa a do víry Izraele. Protože Rút byla Moábka.

1. 1. 1. 3 Epištola Efeským

Kap 1-3 → Co pro nás udělal Pán, o spasení → Indicative → teorie
Kap 4-6 → Jak máme žít → Imperative → praxe
Ve studijní Bibli se vám tuto strukturu snaží předat.

1. 1. 2 Jak číst knihy

Lidi neví jak číst knihy v dnešní době.
Nejdříve se musíme podívat na titul knihy.
Pak se podíváte na zadní stranu na info o autorovi.
Odkud je jeho kvalifikace a kde pracuje.
Tím můžeme získat informaci o tom, o čem je ta kniha.
Pak se můžeme podívat na komentáře lidí uvedené na poslední straně, přebalu.
Můžeme se podívat na vydavatele → Pokud je to nějaké spolehlivé vydavatelství, tak víme, že je to dobrá kniha.
Vydavatelství se snaží vydávat věci, které jsou v souladu s jejich vlastní věroukou.
Je dobré se podívat na obsah.
Předmluva je informace od někoho jiného o této knize.
Když děláte recenzi knihy, nemůžeme ho kritizovat za něco co nebylo jeho cílem. Knihu můžeme posuzovat pouze podle toho, jestli a jak naplnil svůj záměr.
Nemůžeme kritizovat autora za to co neudělal, protože se nám to nelíbí.
Po těchto všech krocích máme představu o této knize.
Pak se každá čtená kapitola vztahuje k celkovému rámci knihy.

1. 1. 3 Toto aplikujeme i na čtení Bible

Takto můžeme číst jakoukoliv knihu v Bibli.
Musíme přijít na to hlavní všeobecné téma knihy.
Sledovat opakované fráze, vzorce.
Filipským → 17x vidíme slovo - radujte se
Toto Pavel píše z vězení a neví jestli bude žít, nebo zemře a napříč tomu mluví o radosti.
Co je důvodem jeho radosti? Na to přijdete při čtení.


Zpět k Efeským
1-3 → co pro nás Bůh udělal při Spasení
1 kapitola 3-13
→ V řečtině → úsek 3-13 je jedna věta.
Propojit slova, která jsou nějakým způsobem na sebe vázány.
Vidíme rozdělenou církve a důraz na jednotu Otce, Syna a Ducha Svatého
Vidíme že evangelium je pravda → je to to slovo pravdy, o našem spasení, evangelium není "gymic" - není to trik, reklama.
Duch Svatý je závdavek věčného života.

2 Učitelské principy - dobrý učitel

  1. Credibility
  2. Jasná komunikace
  3. Stimulovat zájem u studentů
  4. Vyučovat se stylem, dobrá slova, oční kontakt, vokální šíře
  5. Kreativita
  6. Váží si studentů

2.1 Kredibilita

2. 1. 1 Spolehlivost informací

  • Musí vyučovat něco co je pravda, jinak studenti ztrácí respekt k učiteli
  • Jakmile  ztratíme důvěru studentů, tak už ji jen těžko získáme zpátky.
  • Obzvláště důležité v Církvi, protože lidé důvěřují pastorům, že říkají pravdu
  • Snaží se žít, rozhodovat, podle toho co jim říká pastor, že je pravdivé
  • Pokud se rozhodnou podle toho nás a není to pravda, může to zničit jejich život.
  • Občas to může být způsobeno různými kulturními rozdíly.
  • Pokud nerozumíme Bibli a místní kultuře, tak můžeme způsobit zbytečné problémy

2. 1. 2 Motivace

Proč učím → by ten člověk mohl růst do svého plného potenciálu. → to je vhodná motivace.
!Někdo učí s motivací, protože chtějí všem ukázat kolik toho umí!
Neučte jen proto, že to po vás pastor chce, může to být začátek, ale musíme se ptát proč to a jak dělat.
Jak můžeme předat co nejvíce studentům, to nejužitečnější.
Musíme toto hledat u Boha a modlit se.
Kredibilita přichází s naší dobrou motivací.
  • Otevřenost a přátelskost
  • Nemůžeme přijít chladní
  • Nemůžeme přijít arogantní.

2. 1. 3 Reputace a autentičnost

  • To co učím je to co dělám.
  • Jako pastor, jsi model pro lidi k jednání.
  • Musíš nejdříve jednat sám, a až pak to chtít po lidech.

2. 1. 4 Odbornost

  • Všichni máme různé dary
  • Musíme si vybudovat určitou odbornost v Božím slově, aby nám lidé mohli důvěřovat
  • Protože nepůjdeme za neodborníkem, aby nás operoval, stejně tak nepůjdeme za laikem, aby nás připravoval na věčný život.

2. 1. 5 Zápal

  • Toto je původní záměr vyučování na Univerzitách
  • Není to pouze o předávání fakt a informací, ale je to také o předávání lásky k předmětu od sebe ke studentům.

2. 2 Jasná komunikace

Obsah vyučování je jasný. Pokud jim předáme informace nejasně, nemohou rozumět a aplikovat to co je učíme. Učíme pak zbytečně.
Jasný účel, když přicházíme do třídy, je nám jasné co chceme naučit studenty? Čeho chceme dosáhnout, a pak je snadné poznat jestli se naše hodina podařila.
Jasná prezentace.

2. 3 Stimulování zájmu

Zasáhne to nějak studenty.
Zaujme to posluchače nějak, že by si řekl, že to je zajímavé?
Musí se to nějak dotýkat života posluchače.

2. 4 Učit se stylem

Používejme slova, která vedou k nějakou představivost, něco nám něco vybaví
Oční kontakt, dívejte se na lidi. → čas od času máme oční kontakt, nemůžeme být zahledění jen do poznámek.
Mějte pestrou vokální škálu.
Vizuální stránka.
Většina lidí vydrží poslouchat pouze 15 minut.
Je možné ale vložit videa pro ilustraci, abychom protáhli jejich pozornost.
Buďme vybíraví, abychom našli to co je nejlepší ilustrací
Přednášíme bez poznámek.
Učitel má znát svůj předmět a svojí lekci.
Nemůžeme očekávat, že studenti se naučí, to co my sami neznáme, nebo si tím nejsme jistí.
Musíme se svůj předmět naučit tak, že nepotřebujeme poznámky, pak by nebylo fér to očekávat od studentů.

2. 5 Kreativita

Hledejme různé způsoby, jak studentům předat myšlenku.
Drama, hraní, "magic tricks" -- Malvin Ho. Nebo modelování.

2. 6 Važte si a respektujte studenty

Lidé co si ten čas najdou a vstanou a jdou ráno do Církve, tak si zaslouží tvou největší snahu když kážeš.
Ten člověk si mohl přispat, nebo se dívat na televizi, nebo hrát Europa Universalis IV a místo toho jdou do Církve. Proto jim musíme my dát to nejelepší.
Pokud mají děti, tak je to ještě náročnější.

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...