čtvrtek 20. února 2020

Induktivní studium Bible - Vlastnosti dobrých učitelů

Induktivní studijní metoda                                           Melvin Ho 18.2.2020
Ano Bůh nám chce požehnat, ale to nutně neznamená, že musíme být požehnaní bohatstvím.
Pozorování – můžeme se koukat na každou knihu zvlášť. Zkusit si třeba tu knihu přečíst na jeden zátah, abychom mohli získat celiství obraz. Nebo například přečíst si celí příběh Abrahama najednou. Když se podíváme na knihu soudců, tak vidíme, že je tam určitá věc, která se zde opakuje. Vždy Bůh někoho povolá a ten člověk vede Boží lid, ale vždy další generace zapomíná na Hospodina a hřeší. A tak se boží lid dostává do zkázy, a tak volají k Hospodinu, a úpí, aby je Bůh vysvobodil. A tak jim Bůh znovu posílá dalšího soudce, aby je Bůh skrze něj zachránil. A takhle se to opakuje 7krát.
Posledním soudcem je Samson. A po jeho smrti bojuje rod Benjamin proti celému Izraeli. A pak zde máme knihu Rút. Betlémská trilogie. Jakmile Samson zemře, tak se vše rozpadá v tragickou katastrofu. Pak přichází kniha Samuele. Ale ten příběh o Samsonovi je jakoby odrazem celé té Knihy (soudců). Také zde vidíme téma boží milosti. A někdo tvrdí že ve starém zákoně, je zákon, a to je blbost.
Rút má čtyři kapitoly. Je to jakoby divadelní hra o čtyřech dějstvích.
Rodokmeny v Bibli jsou důležité, protože rodokmen, vždy naznačuje že se zde děje něco nového. Bůh dělá novou věc.
Bibli můžeme číst tak, že nejprve přijdeme, na to, co je hlavní myšlenka té knihy. A s tou hlavní myšlenkou, když budeme číst tu knihu, tak nám to pomůže lépe té knize porozumět. Také knihu Efezkým můžeme rozdělit do dvou částí: 1-3; 4-6
V první části vidíme, co pro nás Bůh udělal, kým jsme se stali díky Boží milosti. A v druhé části vidíme, jak bychom měli žít.
Ef 1: 3-14 můžeme vidět, že v řečtině je tato část napsána jako skoro celé jedna věta. A Pavel takto psal. A tak propojíme slova v tom paragrafu, která mezi sebou souvisí. (Bratr Melvin nám ukázal z následujících veršů, jak si roztřídit verše pro správné pochopení.)
Melvin nám zde ukazoval, jak si tuto pasáž lze efektivně rozdělit, pro hlubší porozumění.
V této části můžeme vidět, že nás Bůh žehná vybírá a uvádí do života v Kristu, skrze Ducha svatého.
Vidíme zde Boží trilogii, jak spolupracují. A tak dokážeme porozumět tomu textu a nestane se nám to, že budeme říkat něco co ten text neříká. A tak se i kázání pro nás stane snažíš.
Když si děláme větné rozbory textu tak vidíme, že mnohem lépe porozumíme textu. Když se nás Bůh dotkne svým Duchem. To je záblesk nebe. Mezi lidmi je nejvíce silný vztah mezi mužem a ženou. A přesto tento prožitek mezi mužem a ženou je naprosto minimální oproti tomu, když se Boží Duch dotkne našeho ducha.
V dobrém vyučování je
Důvěryhodné – vyplývá ze spolehlivosti informací. Dá se ověří, že to so se vyučuje že je to pravdivé. Je důležité v církvi dbát na to abychom říkali pravdu. Protože lidé Pastorovi věří, že to, co říká je pravda. A Když se stane že někdo učí lež a lidé mu věří, tak ro může lidem zničit život.
Čisté motivy – Musíme se vždy ptát proč učím? Proč to dělám? Je dobré mít takový motiv, že si řeknete: Učím, abych pomohl lidem najít ten potenciál který v nich je a který do nich Bůh vložil. Neučte jenom proto abyste udělali radost pastorovi. Tak v takovou chvíli si můžete říci, Ok tak nejsem kvalifikovaný a ale není tu nikdo jiný kdo by mohl učit, takže v takovou chvíli se budeme snažit dát ze sebe to nejlepší abych to mělo smil.
Vřelost a přátelskost – Když přicházím do třídy a jsem chladný a nepřátelský anebo namyšlený, tak to je mě neudělá dobrého učitele. Ale když přijdu a řeknu: pojďme se spolu učit. A učíme se od sebe navzájem Většina lidí zapomene většinu z věcí, které ten profesor říkal ale co si budou pamatovat bude to jaký byl!
To, co učíte musí být to co děláte. Jestli nejste schopni žít to co kážete tak to radíš nekažte.
Odbornost – Každý z nás máme jiný dar. Zaměřte se na své pole odbornosti, abychom v něčem rostli. Každého zajímá názor odborníka. Když jsem nemocný, tak chcete jít k doktorovi který je opravdu dobrý, a vy vít, že mu můžete věřit. A stejně tak my si musíme vybudovat odbornost v \božím slově, aby nám mohli lidi věřit.
Zápal – Učte se zápalem. Učení není jenom o tom, aby se předali informace. Učení je o tom, že předáváme svou lásku k předmětu, takže i ostatní získávají tu vaši lásku k vašemu předmětu. Jestli nejste nadšeni z toho vašeho předmětu, tak to bude špatné učení. A to vše vám dává důvěryhodnost.
Jasná komunikace – V dobrém učení je jasná komunikace a je jasné co se vyučuje. Je tam jasnost účelu. Když přicházíte do třídy, je vám jasné, co se chcete naučit? Prezentace, je ta prezentace jasný a jasně prezentovaná.
Dobré učení musí provokovat zájem – Když slyší někdo vaše učení, tak to v lidech musí vyvolat zájem, aby si ty lidi řekli: To je opravdu zajímavé. Učitel se též snaží vtáhnout do procesu vyučování. Je to proces kdy jakoby to učitel i žáci objevují společně.
Učení se stylem – Každý učitel je jiný a každý má svůj vlastní styl vyučování. Učitel může to vyučování oživit tím, že řekneme živá slova. Používejte živé obrazy. Také je důležité mít oční kontakt. Když něco učíte a sledujete pouze svoje papír a sovu přípravu, tak strávíte pozornost posluchačů.
Zvučnost hlasu – Je dobré, když nejsme monotónní a měníme tony hlasu.
Vizualita – v dnešní době lidé dokáží udržet pozornost přibližně 15 min. tak je dobré to vyučování proložit něčím co to vyučování obohatí. Ale je důležité, aby to bylo konkrétní k předmětu.
Kreativita – Hledejte kreativní způsoby, jak tu svoji myšlenku kreativně obohatit.
Hodnota a respekt ke studentům – Je důležité abychom jsme si vážili studentů. Pokud lidé ráno vstanou a přijdou se svými dětmi a v neděli ráno přijdou na bohoslužbu, tak je důležité, abychom jim dali ze sebe to nejlepší.

Natanael Prokeš

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...