Přednáška 13.2.2020
10 kapitola:
Vyučování nutně neznamená to, že student se látku naučí. Máme za úkol to správně vysvětlit a studenti mají za úkol prostudovat to.
Máme učit to, co opravdu žijeme. Podíváme se na to, jak se probíraná látka dostane do praktického života. A jak ji aplikovat.
Jako učitelé jsme průvodci studentů a učíme je, aby byli sami schopni poté používat metody učení v praxi.
Překážky vyučování:
· Nejasné podání látky
· Předsudky
· Nedostatek informací (polopravda může být velkým problémem)
· Osobní a sociální tlak (správný postoj ke svým studentům a dobrá atmosféra ve třídě pomáhá studentům se uvolnit, pokud prožíváme tlak ve svém životě, pak to přenášíme i na naše studenty)
Prerekvizity efektivní aplikace (co potřebujeme dělat, abychom dobře aplikovali principy do našeho života)
· Není úkolem učitele všechnu látku studentům předložit, ale spíš společně ji prozkoumávat, předkládat jim to k prozkoumání, provázet je učením aby byli sami schopni najít aplikaci ve svém životě.
· Učednictví - Předmět učitelské poslání církve přináší do církve více efektivní vyučování.
11. kapitola Učební metody
Metody mohou učinit změny. Metoda, kterou vyučujeme, je aktivitou pro učení. Různé metody jsou účinné pro různé oblasti vyučování.
Pro rozvoj kognitivní, rozumové schopnosti studentů, je důležitý věk, dosavadní znalosti studentů, jejich sociální a kulturní prostředí.
Oblast postojů souvisí s lidskými hodnotami, motivací a přesvědčením. Rozvíjíme ji pomocí her, scének, příběhů, misijních výjezdů, debat, aj.
Metody, které ovlivňují chování - akce a změna přichází obtížně. Existují dvě sféry vlivu - vnitřní a vnější.
Vnější vliv - někdo nás vede k tomu něco udělat.
Vnitřní vliv - sami chceme něco udělat, z vlastní iniciativy.
Na začátku na nás může působit vnější vliv, ale po čase se to může změnit na vlastní vnitřní chtění.
Kritéria pro výběr vhodné metody vyučování:
· Kdo jsou naši studenti
· Jaký je cíl lekce
· Co k tomu potřebujeme
Učební metody:
1. Vyprávění příběhu vždycky přitáhne pozornost. Vyprávění příběhů je jedním z hlavních metod, jak přitáhnout nekřesťany. I svědectví je příběh (např. v Islámu jsou příběhy mnohem důležitější než doktríny).
2. Provokativní otázky, debata. Aktivuje mysl.
3. Diskuze. Vést kvalitní diskuzi je dovednost, kterou se potřebujeme naučit. Je potřeba dopředu vymyslet dobré otázky.
4. Skupinky. Malé skupinky, které se baví o určitém tématu. Např. 2 a více lidí.
5. Lekce, přednášky (výuka). 81% Ježíšova vyučování bylo skrze přednášky.
Žádné komentáře:
Okomentovat