Opakování
Minulý týden jsme se zabývaly vyhodnocováním potřeb našich studentů. Podívali jsme se na Mazlovu pyramidu.
Pokud chceme porozumět našim studentům, vyžaduje to od nás snahu, ať jsou to dospělí, nebo děti.
Čeho si musíme všímat u studentů:
-
Fyzické prvky → jak se o sebe starají etc.
-
Kognitivní
-
Psychosociální oblast → vztahy, pocity, jak interagujeme s ostatními
-
Duchovní a morální
Podle typu člověka můžete zkusit odhadnout jakou potřebu mají různí lidé. Vždy se namíchají lidé s různými potřebami.
Pre-Christian -- Před křesťanský
→ neměli zkušenost s křesťany, neslyšeli evangelium a nic
Post-Christian -- Post křesťanský
→ byli vystaveni nějaké formě evangelia, ale nikdy neměly setkání s Kristem, takže odmítli křesťanství a jsou uzavřenější než Pre-Christian.
Většina Evropy je v Post-Christian stavu → myslí si že vědí dost o Církvi a o Ježíši a nezajímá je to.
V zemích, které prošly komunistickým režimem je často jejich znalost Církve velice malá, nebo pokřivená → už je to blízko Pre-Christian.
Biblicky negramotní → Lidé nevědí nic, nebo velice málo o Bibli.
→ např v USA, je současná mladá generace velice Biblicky negramotná.
→ To platí i pro velice věřící lidi, kteří znají osobně Boha.
→ To je výzva pro nás, abychom byli Biblicky vzdělaní.
→ My musíme se hluboce ponořit do Božího slova a vyučovat ho relevantním způsobem, který bude uplatněn v životě lidí.
Fyzické prvky → jak se o sebe starají etc.
Kognitivní
Psychosociální oblast → vztahy, pocity, jak interagujeme s ostatními
Duchovní a morální
Principy samostudia
Současná literatura klade mnohem větší zodpovědnost studenta k naučení se.
Motivace je důležitou částí učení se.
Smysluplnost. → to co se učíme, to co je předáváno, musí být smysluplné.
Musí to být aktuální a srozumitelné pro posluchače.
Zkuste si číst klasický překlad se Slovem na Cestu.
Zhodnoťme jazyk a znalosti našich posluchačů.
Musíme zjistit, jaká slova mají jaký význam pro naše studenty.
Nemusí to být formální, toto platí i pro naše rozhovory s nevěřícími a pod.
Služba rozhovoru
→ hlavní příležitost k sdílení se o Kristu je v neformální osobních rozhovorem
5 úrovní učení se
→ jdeme od informací k proměně života.
Vidíme 5 stupňů předávání informací v konverzaci
Rote -- Rutyna
Je to opakování, je to něco co říkáte bez většího přemýšlení
Takto se děti učí mluvit. Bez hlubšího přemýšlení nad slovy.
Jablko. Červené kulaté.
V našem kontextu → předáváme příběh.
Recognition - rozpoznání
Informace s významem
Propojujeme smysl věci s tímto předmětem.
Jablko se dá jíst.
Restateent - vlastními slovy
Student je schopen a nejlépe veden k tomu, aby to co se naučili, byli schopni říci vlastními slovy. Vedeme je k přemýšlení nad problémem.
Vztahovost
Je to s něčím propojené
Pochopení, jak se Biblická znalost týká našeho současného života.
Jak se to co učíme, týká celého Biblického kontextu.
Uvědomění si
Odpověď/aplikace.
To jak na to zareagujeme.
Cokoliv vyučujeme, tak musíme projít všemi úrovněmi, abychom se dostali až k aplikaci nakonec.
Musíme to dělat krok za krokem, důkladně to promýšlet.
Se zkušenostmi s vyučováním.
Transformativní vyučování.
Musí to vést k nějaké změně v životě člověka.
Když vyučujeme Boží slovo, tak jsme neskončili, dokud nedošlo ke změně v životě člověka.
Přenositelnost
Přenositelnost → pokud informace není přenesená na další úroveň, není možné, aby nakonec byla aplikovaná → proměna života.
Toto jsou procesy učení, ale i každého rozhovoru.
Každá příležitost, i krátká, k rozhovoru, je velice cenná.
Konverzace zahrnuje přirozené navázání vztahu, ale může to být naše jediná příležitost k tomu, jim něco předat o Božích věcech.
Předat už jen ten první krok je velice obtížné.
My jako křesťané často předpokládáme, že mají v hlavě toho o Bohu více, než kolik tam toho doopravdy je.
Proto musíme přemýšlet o tom, co říkáme, aby se to vztahovalo k jejich životu.
Není dobré podceňovat první bod, protože to je základ. Pokud neznáme fakta, nemůžeme dělat další kroky. Toto je ta nudná část.
Komunikace
Na naší straně naší zprávu ovlivňují: znalosti, osobnost, emoce, vztahy
Potřebujeme, aby to co je v nás se dostalo k příjemci.
Intention - záměr
Preception - přijetí/Vnímání.
Pokud je rozdíl mezi záměrem, a tím jak něco je přijato/vnímáno, dochází k neporozumění.
Často vzniká propast nepochopení.
Důvody: Jazyk, Mysl, Nastavení mysli, Obsah naší zprávy -- naše zpráva musí být jasná
Kulturní vzdálenost.
-
Čím jsou kultury od sebe vzdálenější, tím je větší šance, že dojde k nepochopení.
Šum
-
Zvuk
-
Teplota
-
pachy
Generační slovní zásoba, Profesní slovní zásoba.
Čím jsou kultury od sebe vzdálenější, tím je větší šance, že dojde k nepochopení.
Zvuk
Teplota
pachy
Bloom
Co chci aby se student naučil?
Exegetická idea
→ chceme předat jim náš vhled do Božího slova
Jak chci, aby se student změnil?
Pedagogická idea.
→ To je náš cíl lekce.
→ Mnohá kurikula, neuvádí jaký je cíl, proměny života.
Bloomovy 3 kategorie učení.
To co vyučujeme se musí dotknout všech těchto částí.
Musí to podporovat vznik schopnosti, nebo aktivity.
Pokud znalost neprojde skrze emoce, nedostaneme odhodlání k aktivitě.
Když vyvíjíme plán lekce, tak se musíme zaměřit na všechny tři segmenty
-
Musí tam být věcné biblické informace.
-
Musí se to nějak dotknout našeho srdce, našich emocí
-
Musí to vést, volat po akci.
Je opravdu těžké se dostat od Informací k srdci.
Ještě těžší je dostat se od emocí k akci.
Musí tam být věcné biblické informace.
Musí se to nějak dotknout našeho srdce, našich emocí
Musí to vést, volat po akci.
Žádné komentáře:
Okomentovat