čtvrtek 13. února 2020

Efektivní učení (13.2.2020)

Kapitola 10: Povzbuzování k reakci studentů (z knížky Creative Bible Teaching)

Jak přimět studenty, aby reagovali a odpovídali na to, co učíme
Motivovat studenty není vždycky jednoduché. Dneska se budeme učit, jak je povzbudit, aby sami našli souvislost vyučování s reálným životem. Jak nové znalosti aplikovat v praxi. Budeme se tedy zaměřovat na dvě poslední úrovně transferu učení (relation a realization) – a hlavně na ten poslední.
Na cestě k aplikaci vyučované látky leží několik problémů. A my jako učitelé je nebudeme učit, jak se těmto problémům vyhnout, ale jak je překonat.
  1. Předáváme jasně a pochopitelně význam vyučované látky?
  2. Jakou má souvislost pravda a můj život? A jak to propojit?
  3. Předsudky, např. když už myslíme, že to známe, tak to nepotřebujeme poslouchat; nebo když Ježíš říká, že máme dát chudému, tak mi bude bránit předsudek, že ti lidé jsou jenom líní a nic nedělají, takže si to nezaslouží. Ohledně každé Ježíšovy pravdy se musíme zamyslet, jestli nemáme podobné předsudky, které by nám bránili v činění jeho slova.
  4. Nedostatek informací – Předali jsme jim úplné informace?
  5. Osobní a sociální tlak – typicky u dětí na 2. stupni ZŠ a na SŠ – jak jim v tom pomoci? Nejprve vytvořit přátelskou atmosféru, atmosféru důvěry. Když se budeme tvářit, že všechno víme a že jsme tam jen proto, abychom poukazovali na jejich chyby, tak takovou atmosféru nevytvoříme.
    1. Příkladem taky může být, když v rozhovoru s nevěřícím vytáhneme téma Ježíše. Např. v Nizozemsku, když člověk mluví s lidmi o Bohu, tak by mohl být nařčen, že lidi soudí a narušuje jejich soukromí; v Číně za takové věci hrozí rovnou vězení.
    2. Když my budeme zažívat tento tlak, tak naši studenti také.
  1. Složité situace

Kapitola 11: Metody, které přináší změnu

Na http://czech.globalreach.org/ lze najít mnoho knížek/učebnic, které lze využít k tvorbě učedníků. Najít si někoho, koho bychom chtěli vést k učednictví.
Zamýšlet se, co mohu přinést k rozvoji církve v ČR?
Vyučovací metoda je zároveň metoda k učení se.
Jsou různé metody pro kognitivní, afektivní (postojovou) a behaviorální oblast (oblast chování).
  1. Kognitivní metody
    1. Záleží na věku studentů
    2. Taky záleží na tom, z jak vzdělaného prostředí pochází
    3. Na základní úrovni můžeme vyučovat na základě příběhů, využít puzzle, jednoduché hry, které pomohou dětem jen připomenout, o čem se mluvilo (ne nutně s výkladem významu (úroveň rote))
  1. Afektivní metody
    1. Motivace a přesvědčení – otázka srdce
    2. Hledejme, jestli i tato oblast je přítomná v těch vzdělávacích materiálech, co máme
    3. Case studies, příběhy, scénky, svědectví – hledat na různých místech příběhy a různá svědectví, které můžeme využít k ilustraci
    4. Diskuze stimuluje myšlení, protože chceme dokázat, že pravda je na naší straně, zvláště u mladých na SŠ.
  1. Behaviorální metody
    1. V dnešní rychle době je těžké v lidech vybudovat schopnosti, které vyžadují dlouhodobé úsilí
    2. Termíny
      1. Extrinsic (vnější) – např. když matka dítě nutí uklidit si po sobě hračky – jinak to to dítě neudělá
      2. Intrinsic (vnitřní) – např. když si dítě po sobě samo uklidí bez toho, aby mu to matka řekla (když se nikdo nedívá) – k tomuto chceme své studenty dovést
Kritéria pro výběr správné metody:
  • Kdo jsou naši studenti?
  • Jaký je cíl vyučování? Co si z toho mají odnést?
  • V každé části vyučování (Hook, Book, Look, Took) je nutné zvolit správnou metodu; když např. chci zvolit debatu, musím zvolit 2 vedoucí debatních skupin a seznámit je s obsahem debaty.
Kreativní metody:
  • Vyprávění příběhů vždycky přitáhne pozornost – shánět dobré příběhy
    • Jde taky o způsob, jak oslovit nevěřící
  • Provokativní otázky – Ježíš používal pořád
    • Dobrá metoda, aktivuje mysl studenta
  • Diskuze
    • Vést dobrou diskuzi je dovednost, kterou se musíme učit – klást dobré otázky (dopředu si je promyslet)
  • Buzz groups – malé skupinky, které se baví o určitém tématu
  • Lekce – prý 81 % toho, co Ježíš učil, bylo ve formě lekce

Žádné komentáře:

Okomentovat

CR fundraising

Omlouvám se za předchozí e-mail, ve kterém nebylo nic vidět, někde jsem musel udělat chybu, proto zde zasílám nový.  Ahoj, jmenuji se Natan ...