Kapitola 10: Povzbuzování k reakci studentů (z knížky Creative Bible Teaching)
Jak přimět studenty, aby reagovali a odpovídali na to, co učíme
Motivovat studenty není vždycky jednoduché. Dneska se budeme učit, jak je povzbudit, aby sami našli souvislost vyučování s reálným životem. Jak nové znalosti aplikovat v praxi. Budeme se tedy zaměřovat na dvě poslední úrovně transferu učení (relation a realization) – a hlavně na ten poslední.
Na cestě k aplikaci vyučované látky leží několik problémů. A my jako učitelé je nebudeme učit, jak se těmto problémům vyhnout, ale jak je překonat.
- Předáváme jasně a pochopitelně význam vyučované látky?
- Jakou má souvislost pravda a můj život? A jak to propojit?
- Předsudky, např. když už myslíme, že to známe, tak to nepotřebujeme poslouchat; nebo když Ježíš říká, že máme dát chudému, tak mi bude bránit předsudek, že ti lidé jsou jenom líní a nic nedělají, takže si to nezaslouží. Ohledně každé Ježíšovy pravdy se musíme zamyslet, jestli nemáme podobné předsudky, které by nám bránili v činění jeho slova.
- Nedostatek informací – Předali jsme jim úplné informace?
- Osobní a sociální tlak – typicky u dětí na 2. stupni ZŠ a na SŠ – jak jim v tom pomoci? Nejprve vytvořit přátelskou atmosféru, atmosféru důvěry. Když se budeme tvářit, že všechno víme a že jsme tam jen proto, abychom poukazovali na jejich chyby, tak takovou atmosféru nevytvoříme.
- Příkladem taky může být, když v rozhovoru s nevěřícím vytáhneme téma Ježíše. Např. v Nizozemsku, když člověk mluví s lidmi o Bohu, tak by mohl být nařčen, že lidi soudí a narušuje jejich soukromí; v Číně za takové věci hrozí rovnou vězení.
- Když my budeme zažívat tento tlak, tak naši studenti také.
- Složité situace
Kapitola 11: Metody, které přináší změnu
Na http://czech.globalreach.org/ lze najít mnoho knížek/učebnic, které lze využít k tvorbě učedníků. Najít si někoho, koho bychom chtěli vést k učednictví.
Zamýšlet se, co mohu přinést k rozvoji církve v ČR?
Vyučovací metoda je zároveň metoda k učení se.
Jsou různé metody pro kognitivní, afektivní (postojovou) a behaviorální oblast (oblast chování).
- Kognitivní metody
- Záleží na věku studentů
- Taky záleží na tom, z jak vzdělaného prostředí pochází
- Na základní úrovni můžeme vyučovat na základě příběhů, využít puzzle, jednoduché hry, které pomohou dětem jen připomenout, o čem se mluvilo (ne nutně s výkladem významu (úroveň rote))
- Afektivní metody
- Motivace a přesvědčení – otázka srdce
- Hledejme, jestli i tato oblast je přítomná v těch vzdělávacích materiálech, co máme
- Case studies, příběhy, scénky, svědectví – hledat na různých místech příběhy a různá svědectví, které můžeme využít k ilustraci
- Diskuze stimuluje myšlení, protože chceme dokázat, že pravda je na naší straně, zvláště u mladých na SŠ.
- Behaviorální metody
- V dnešní rychle době je těžké v lidech vybudovat schopnosti, které vyžadují dlouhodobé úsilí
- Termíny
- Extrinsic (vnější) – např. když matka dítě nutí uklidit si po sobě hračky – jinak to to dítě neudělá
- Intrinsic (vnitřní) – např. když si dítě po sobě samo uklidí bez toho, aby mu to matka řekla (když se nikdo nedívá) – k tomuto chceme své studenty dovést
Kritéria pro výběr správné metody:
- Kdo jsou naši studenti?
- Jaký je cíl vyučování? Co si z toho mají odnést?
- V každé části vyučování (Hook, Book, Look, Took) je nutné zvolit správnou metodu; když např. chci zvolit debatu, musím zvolit 2 vedoucí debatních skupin a seznámit je s obsahem debaty.
Kreativní metody:
- Vyprávění příběhů vždycky přitáhne pozornost – shánět dobré příběhy
- Jde taky o způsob, jak oslovit nevěřící
- Provokativní otázky – Ježíš používal pořád
- Dobrá metoda, aktivuje mysl studenta
- Diskuze
- Vést dobrou diskuzi je dovednost, kterou se musíme učit – klást dobré otázky (dopředu si je promyslet)
- Buzz groups – malé skupinky, které se baví o určitém tématu
- Lekce – prý 81 % toho, co Ježíš učil, bylo ve formě lekce
Žádné komentáře:
Okomentovat